3D-laserscan station Sloterdijk
Station Amsterdam Sloterdijk krijgt een opknapbeurt. Marten Heres, Projectleider Bouwmaatvoering & 3D laserscanning bij Geomaat vertelt:
Onze opdrachtgevers GVB en Royal Haskoning DHV hebben daarvoor gegevens van de huidige situatie nodig. Met onze 3D-laserscanner brachten wij station Amsterdam Sloterdijk precies in kaart.
3D-laserscannen
Met 3D-laserscannen brengen wij onder meer bedrijfsgebouwen, woningen, schepen, monumenten en stations nauwkeurig in kaart. Voor het beheer, het doen van aanpassingen of renovaties moet alles tot op de millimeter kloppen. 3D-laserscannen sluit hier goed op aan.
Grondslag
Voordat we begonnen met scannen van station Amsterdam Sloterdijk, brachten we grondslagpunten aan rondom en op het hele station. Zo leggen we alle data nauwkeurig op X,Y,Z. Het grondslagnetwerk is een landmeetkundig spinnenweb geworden.
3D-lasercans aan elkaar koppelen
Vervolgens stellen we onze 3D-laserscanner op meerdere locaties op. Al deze scans koppelen we aan elkaar. Op deze manier brengen we het station volledig in kaart.
Nauwkeurige 3D-puntenwolk
We zorgen dat we in de data voldoende overlap hebben, zodat er een nauwkeurige 3D-puntenwolk ontstaat. Vervolgens gaan we de puntenwolk ‘opschonen’. Dit betekent dat we ruis en bewegende objecten (zoals reflectie en mensen) verwijderen.
RD-stelsel
Om de 3D-puntenwolk te controleren en te koppelen aan het RD-stelsel, plaatsen we targets op meetspijkers rondom het station. Deze targets meten we vervolgens in met GPS of Total Station. Het resultaat is een nauwkeurige 3D-puntenwolk in RD-coördinaten. De puntenwolk is de basis voor het 3D-model van het ontwerp.
De puntenwolk bestaat uit 269 opstellingen en bijna 1,3 miljard punten!
Het bericht 3D-laserscan station Sloterdijk verscheen eerst op Platform voor de Bouw-, Infra- en Geo-ICT professional.
Delen
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail